Kurv

Fokus på farver

Mange farver er godt til at stimulere sindet, undtagen hvis man er stresset. Hvis man bevidst arbejder med at have rum til forskellige funktioner og med forskellige udtryk, så går vi naturligt derhen, hvor vi har brug for at være – lige nu. Og i naturen kommer indvirkningen – BUM – lige med det samme. Derfor har vi altid fokus på farver, når vi designer med #naturing – det at få naturens helende egenskaber helt ind i dit uderum: Haver, altaner eller arbejdspladsen… det virker alle steder!

[ultimate_spacer height=”30″ height_on_tabs=”15″ height_on_tabs_portrait=”15″ height_on_mob_landscape=”10″ height_on_mob=”10″]

Farver kan stimulere vores hjerner

Det vi ved er, at farver kan være for voldsomme i sanseindtryk, hvis man i forvejen er overstimuleret. Det er med andre ord meget forskelligt, hvordan vi opfatter tingene – alt efter vores stressniveau – eller f.eks. præstationsniveau. På samme måde kan stærke farver være stimulerende. Er det mon derfor ældre holder af stærke farver? Uanset årsagen, så kan man bruge farver som inspiration. Skabe lommer, der øger ideer og giver luft fra vanetænkning.

[ultimate_spacer height=”30″ height_on_tabs=”15″ height_on_tabs_portrait=”15″ height_on_mob_landscape=”10″ height_on_mob=”10″]

Det handler også om tonerne i farverne

Vi mener, farver er et for uudforsket område. Vores erfaring viser, at måden man sammensætter farver på, har alle mulige effekter på folk – og der er langt mere spændende i det med at arbejde med farver, end vi først antog. Der er både præferencer – som i hvilke farver man kan lide og har associationer til. Og så er der farvekombinationer, som vi kan se alle – uanset stress, har positive reaktioner på. Det er spændende med farver!

[ultimate_spacer height=”30″ height_on_tabs=”15″ height_on_tabs_portrait=”15″ height_on_mob_landscape=”10″ height_on_mob=”10″]

CPH Garden best stand

Vi blev kåret som årets bedste stand på CPH Garden af Haveselskabet, da vi sprang ud som havedesignere.  Som vi ser det, handler det om #naturing. Dvs. at påvirke den natur vi har omkring os på en så mild måde, at vi mennesker får ting til at ske. Vi nørder i farver, fordi det inspirerer os til at tænke nyt om, hvordan vi er sammen og giver os det, vi har brug for.

[ultimate_spacer height=”30″ height_on_tabs=”15″ height_on_tabs_portrait=”15″ height_on_mob_landscape=”10″ height_on_mob=”10″]

Vi bruger årstidens farver

Vi har arbejdet en del med at forlænge sommeren gennem farvebrug. Vi kan se, at når vi når til et bestemt tidspunkt på efteråret, så foretrækker folk farver, der passer med efterårets rødlige toner. Så havens farver skal afspejle tidspunktet på året og være tænkt godt igennem i havens design. Også vinteren, der tit bliver glemt med dens mange muligheder.

[ultimate_spacer height=”30″ height_on_tabs=”15″ height_on_tabs_portrait=”15″ height_on_mob_landscape=”10″ height_on_mob=”10″]

Forårets tidlige farver

I foråret er det vigtigt at tænke i farver. Jorden er brun, alt er mørkt, så jo tidligere vi kan prioritere farver, jo mere kan vi påvirke dagen positivt. Mange tror, det ikke betyder så meget. Vi tror, at det er den manglende indsigt, der gør, vi mister koncentrationen 53% af tiden. Det bliver også kaldt ‘attention deficit trait’. Vi oplever koncentrationen kommer tilbage, når vi skaber noget udenfor, der kan påvirke os inden i. Og når de første blomsterløg titter frem i vintermånederne og tulipanerne tager over i foråret, så bliver vi fyldt med glæde og energi.

[ultimate_spacer height=”30″ height_on_tabs=”15″ height_on_tabs_portrait=”15″ height_on_mob_landscape=”10″ height_on_mob=”10″]

Nogle farver kan også føles rolige

Vi oplever farver lige så forskelligt som tøjmoden. Men alligevel virker det som om, vi ofte kan designe noget, der skal give ro til én person – og så opfatter andre det på samme måde. Det er, når vi går til yderligheder med farver, at noget tyder på, vi så pludselig kan føle os overvældet, grænseovertrådt eller overstimuleret. For farver gælder det samme som altid, når vi designer med #naturing: When in doubt – Stol på din egen fornemmelse. Mangler du hjælp – tag kontakt til os på info@adiso.dk eller 30450045.